søndag den 9. oktober 2016

Armbånd med lædersnor...


Jeg lavede smykker hele eftermiddagen i går.  Da alle øvrige nødvendige gøremål var ordnet, satte jeg mig til rette.  Ugen har ikke været én af de bedste, og nu skulle der kompenseres :-)

Derfor var det superheldigt, at jeg modtog pakken fra Endlessleather fredag, så jeg kunne hygge med kreativ smykkefremstilling :-)

Med i pakken var 1 meter lange lædersnorer i mange forskellige farver af 1mm tykkelse (hvis du er på jagt efter tilsvarende, så find dem under leather cords).


Mit hoved har længe boblet med gode idéer til hvordan man kan lave enkle armbånd og halskæder med lædersnor, og de idéer skulle nu prøves af :-)

Jeg fandt værktøj (tænger), perler, perletråd, sølvtråd, sølvfarvet wire (den jeg købte i USA, og som jeg skal kigge efter på messen i Fredericia, når Louise og jeg sædvanen tro drager af sted :-)) samt smykkelås, glimmerperle og kæder med rhinsten frem.  

Og som sædvanlig udvikler projektet sig når man er i gang, og mere og andet skulle pludselig også bruges :-)  Men det her er, hvad jeg startede ud med:


Det første armbånd jeg lavede var det med rhinstenskæden (som også er fra USA).  Her var jeg spændt på om min idé fungerede i virkeligheden, om 2 snore ved siden af hinanden var nok 'bund' for rhinstenskæden at stå på.  Men det fungerede fint :-)  Se selv:
 

Jeg brugte den margenta-røde lædersnor sammen med den multifarvede rhinstenskæde og en stor og tung similiperle med stort hul.  (I øvrigt samme perler jeg brugte til at give babuskerne tyngde).  

Til armbåndet har jeg brugt:
  • 50 cm lædersnor
  • 16,5 cm rhinstenskæde
  • 60 cm sølvfarvet smykkewire

  1. Jeg lagde snoren dobbelt
  2. startede med at måle størrelsen på løkken i forhold til perlen
  3. herefter samlede jeg snoren og lavede løkken ved snøre wiren fast og 
  4. begyndte herefter at snøre rhinstenskæden fast på lædersnoren på samme måde, som da jeg lavede hårbøjler (det kan godt føles lidt 'levende')
  5. ved afslutningen af rhinstenskæden slog jeg en knude
  6. trak perlen på og
  7. slog endnu en knude. 


Det næste armbånd havde jeg ikke tænkt på inden, at jeg startede, men jeg blev lidt bling-bling-inspireret, da jeg lavede armbåndet med rhinstenskæden, så jeg fandt swarovski-mellemled frem fra dengang de kinesiske lykkearmbånd med porcelænsperler var moderne:


Det her armbånd er helt, helt enkelt.  Lædersnor -- her den gule -- samt bling-bling-mellemled!  Jeg har afsluttet armbåndet med regulerbare knuder (find vejledning til hvordan man binder knuden her).  Jeg bruger tit den knude, f.eks. her, her og her

Jeg har også brugt den knude til det røde armbånd med den store ferskvandsperle, og til det gule armbånd med ferskvands-perlevedhænget samt det margenta-røde armbånd med vedhænget med den store grå ferskvandsperle (på billedet nedenfor igen).


Fælles for det røde og det margenta-røde armbånd (på billedet ovenfor) er perlemellemleddet, som jeg har lavet af sølvtråd.  Som en lidt anderledes detalje har jeg ladet det ene øje på mellemleddet, på det margenta-røde armbånd, fungere som lås-øje.

Det orange armbånd kræver heller ikke meget, og er også super-enkelt -- ring-i-ring-lås bundet på lædersnor!


Ja, det ligner en armbåndfabrik :-)  Men jeg lavede faktisk også halskæder.  Dem vil jeg skåne dig for i dag, for at det her ikke skal udvikle sig til en uendelig historie.  

Sikke en fantastisk dag jeg havde i går :-)

/Bella

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...