fredag den 29. januar 2016

Dobbeltradet blå perlekæde...


Lad mig vise denne fine sart-lyseblå perlekæde med små linseformede ferskvandsperler, som ud over æskerne og lidt aftenhækling på plaiden, er noget af det eneste kreative, jeg kan prale af i denne uge.  

For det har været en barsk uge.  Januar har været barsk!  Jeg undervurderer altid januar :-(

Men januar har været vild: jeg har læst eksamensopgaver, afholdt mundtlige eksamener, selv været censor og bedømt opgaver og holdt censormøder i den forbindelse.  Jeg har kodet data.  Der har været undervisningsplanlægningsmøder, møder i diverse udvalg, råd og nævn, en enkelt tjenesterejse, et paper hvor endelig korrekturlæsning skulle foretages og afleveres, et keynote-abstract som skulle afleveres med meget kort varsel, bestilling af de kommende måneders tjenesterejser inkl. bookning af hoteller og registrering til konference.  Den overordnede planlægning af ph.d.-kursus til marts skulle færdiggøres, og alle deltager skulle ha' programmet tilsendt.  Lektionplaner skulle finpudses, pensumlitteratur skulle læses, og undervisningen til i næste uge skulle forberedes.  

Semestret starter på mandag, og så går det over stok og sten de næste tre måneder, før det bliver mere menneskeligt igen, når vi går ind i perioden med vejledning.  Det ser jeg allerede frem til :-)

I dag har jeg kæmpet mig igennem en større mængde email, som jeg gerne villa ha' besvaret inden weekenden.  For weekenden har jeg tænkt mig at frede -- for min egen skyld :-)

Derfor tilbage til denne perlekæde, som ikke ser ud af noget særligt.  Men fordi perlerne er små, og fordi der er knude mellem hver perle, og der er to rækker, så har den taget tid at sy.  Og fordi perlerne har linseform, er den svær at afslutte.  Men det har også været dejligt at sidde med den, og stresse lidt af med syningen :-)  Jeg strengede den op i søndags, men der kunne jeg ikke mønstre passende koncentration til at starte på at sy den :-)

Perlekæden er syet på almindelig perletråd, hvor hver streng startes modsat, så den afsluttende knude ikke sidder på samme side af låsen.  Låsen er en kasselås i sølv med såkaldt "lykkemotiv" -- jeg har dog ikke den fjerneste anelse om, hvad tegnet evt. måtte betyde :-)  Når perlekæden ikke er snoet, måler den 47 cm (uden lås), i snoet udgave, som her, måler den 45,5 cm (uden lås).



Idéer til perlekæder til mig selv står i kø, og måske det bliver i weekenden?  Lige nu drømmer jeg om en lang hvid perlekæde med mindre perler -- i stil med Dorthes -- som jeg kan bruge sammen med mit vedhæng, som jeg fik i julegave, samt med de to vedhæng jeg lavede på smykkekurset.  Jeg drømmer også om en lang rosa perlekæde, hvor perlerne fra perlekuppet i Fredericia skal indgå.  Den perlekæde skal matche en anden lang perlekæde med mellemstore runde rosa perler, som jeg har.  Jeg drømmer også om en lang perlekæde med store runde hvide perler i stil med de perler, jeg har i perlekæden med bånd, (hvilket kan betyde, at jeg bliver nødt til at ofre perlekæden med bånd.  Men omvendt, jeg kan jo altid bare sy den igen, men så selvfølgelig på bekostning af den lange perlekæde).  Ligesom, at jeg drømmer om en lang perlekæde med store runde perler i hvide-creme-rosa-nuancer -- i stil med den her, bare runde perler.  Fornylig så jeg en perlekæde med grå runde perler i forskellige størrelser og grå nuancer -- den var også vanvittig flot -- så sådan én kunne jeg også tænke mig.  Den skal også være lang.  Og som tidligere nævnt, så er min perlesyningsteknik slet ikke optimal til lange perlekæder, men ikke desto mindre, så drømmer jeg om lange perlekæder :-) 

Én idé til fastelavnspynt har også sat sig fast i mit hoved, og Sille ønsker sig en ny hårbøjle, og det vil jeg også gerne kigge på :-)

Allerede nu er det indlysende, at weekenden burde været en forlænget weekend :-)

Kan du ha' en god weekend <3
Bella

2 kommentarer:

  1. Hvor er den fin:-)
    Og hvor er det sjovt at læse om, hvordan du laver dem - jeg fatter ikke en dyt, men det lyder bare så inspirerende:-)
    Håber du når lidt af alle dine planer for weekenden!

    SvarSlet
  2. Tak, Susanne :-)
    Ferskvandsperler er et fantastisk materiale at arbejde med, og også at ha' på :-) Perlerne er ikke tunge eller kolde som f.eks. stenperler.
    Denne gang giver jeg det lille sy-tekniske råd, at starte hver streng modsat, fordi det giver det pæneste resultat. Men det nemmeste ville være at starte fra samme side.
    Nej, jeg når ikke alt det, jeg gerne vil, for arbejdet har alligevel sneget sig lidt ind, men pyt, for jeg får også hygget og slappet af :-)
    Jeg håber, at din weekend også er god.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...