søndag den 13. oktober 2013

En dejlig dame...


Denne dejlige dame -- ja, symaskinen -- hentede jeg fra eftersyn hos symaskinemanden i torsdags.  Det var ham der kaldte hende 'en dejlig dame' :-)  Oven i købet 'en dejlig, ældre dame'.  Jeg havde ikke tidligere tænkt på min symaskine som en dame, men det er helt klart det hun er -- og hun er en dejlig dame!  Som du ved har jeg savnet hende, og når tiden bliver til det, vil jeg fordybe mig i Liberty-sy-bogen og drukne mig i luksusstofprøver.  Ind til da er det værd at give denne dejlige, ældre dame en tanke. 

Symaskinemanden anslog hende til at være 25-30 år.  Min første indskydelse var, at så gammel er hun ikke.  Men det er hun måske alligevel, når det kommer til stykket.  Hun har nemlig først været min mors.  Og jeg arvede hende, da min mor fik en ny symaskine.  Det var i begyndelsen af min studietid.  Så jeg har været først i 20'erne.  Her går sandheden op for mig!!  Virkelig op for mig!!  Denne dejlige dame har fulgt mig i halvdelen af mit liv!  Det samme kan man næsten sige om min mand.  Men denne dejlige dame kom altså først :-) 

Siden hun først har været min mors, og jeg har haft hende i et par-og-tyve år, så er hun i hvert fald ældre end 25 år, for min mor ville aldrig skifte en symaskine ud efter blot få år, og slet ikke en symaskine som hun har været glad for.  For det var hun for hende her :-) 

Det vækker også minder at se skiltet med Meyers Sycenter (fra Nygade i Nykøbing F.).  Den butik har jeg været inde i mange gange sammen med min mor.  Jeg mener også at huske, at de også solgte stoffer, men måske jeg husker forkert(?).  Min mor syede meget til mig da jeg var barn, stor pige og selv da jeg gik i gymnasiet.  Det er er i tidens løb blevet til mange bluser, bukser, kjoler og nederdele.  Min mor syede bl.a. min konfirmationsbuskedragt (meget smart outfit med smalle bukser og lang tunika udover), hun syede min studenterkjole i det yndigste mol.  Hun syede mine dansekjoler til konkurrencedans -- både standard og latin (det må jeg jo lige nævne i disse "vild med dans-tider" :-))  Da hun syede skørtet til standardkjolen, var vi ved at drukne i tyl hjemme i stuen, hvor hun sad og syede.  Dengang var standardkjoler kortere og havde et kæmpe strutskørt under.  Kan du huske det? 

Det kan faktisk sagtens passe at konfirmationstøjet, dansekjolerne, studenterkjolen (og alt muligt andet) er syet på denne dejlige dame.  Jeg blev konfirmeret i april 1982, 12 år gammel, så denne dejlige, ældre dame er muligvis over 30 år gammel.  Tænk sig. 

Jeg bliver nødt til at spørge min mor.

Lad mig lige vende tilbage til symaskinemanden fra i torsdags, han tog det nemlig meget alvorligt det her med, at hun er en dame.  Da jeg skulle forlade butikken sagde han "lad mig holde døren for jer", og da der kun var mig, hankede jeg op i hende, og hun og jeg forlod butikken sammen, mens symaskinemanden holdt døren for os :-)

Ha' en dejlig søndag!

/Bella

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...